Onderhoudsplan Leuvense station vraagt om betere communicatie 

Van Hoof volgt de gebrekkige staat van het station al geruime tijd op de voet en stelde de problematiek met verschillende parlementaire vragen aan de kaak bij Minister Bellot. “Het kan niet dat reizigers maandenlang moeite hebben om sommige perrons te bereiken. De huidige staat van het station is onnaceptabel. Verschillende roltrappen weigeren lange tijd dienst, liften zijn buiten werking en er is onduidelijkheid over de verschillende werkzaamheden. Reizigers verdienen een toegankelijk en bereikbaar station.”

Daarnaast laat het onderhoud van het station veel te wensen over. Zo is de glazen perronoverkapping, die 15 miljoen euro kostte, in slechte staat. Van Hoof: “De overkapping zou een mooi staaltje moderne infrastructuur moeten zijn, maar ze is verwaarloosd en in schandalig vuile staat. Men kan op bepaalde plekken niet door de zwarte smurrie kijken en her en der ontbreken glazen platen. Ook hangen in het station verschillende lampen schots en scheef.”

Van Hoof ondervraagt Minister Bellot en zijn voorganger Galant (MR) al sinds 2016 over de netheid van het station. Ze pleit voor een meer systematisch onderhoudsplan en duidelijkere reizigersinformatie. In haar meest recente vragen, in oktober en december 2017, vraagt Van Hoof duidelijkheid over het onderhoudsplan, betere reizigersinformatie, de defecte roltrappen en liften en voortdurende werkzaamheden.

Minister Bellot laat in zijn meest recente antwoord weten dat de defecte roltrappen in december hersteld zouden moeten zijn: “De tredeketting moet vervangen worden. Deze is echter niet meer te verkrijgen en moet worden nagemaakt. De levering is gepland in de eerste week van december waarna er nog ongeveer een week werk is om de roltrap in dienst te stellen.” Ook geeft hij het huidige onderhoudsplan van de NMBS mee, dit wordt uitbesteed en vastgelegd in een onderhoudscontract. De liften en roltrappen worden 6 keer per jaar onderhouden, traditionele lampen worden om de 4 jaar vervangen, LED-verlichting om de 6 jaar, de sporen worden vier keer per jaar schoongemaakt en de luifel van de overkapping wordt 1 keer per jaar gereinigd. Tegen begin 2019 zou een nieuwe reiniging van luifels pas mogelijk zijn gezien de werken aan de perrons.

Van Hoof: “Ik ben tevreden dat er een onderhoudsplan is, maar er kan nog systematischer en performanter gewerkt worden zodat defecten en problemen voor reizigers sneller kunnen opgelost worden. Daarnaast moeten de reizigers beter op de hoogte gehouden worden van de werkzaamheden, ledboarding in het station en een app met concrete informatie of betere signalisatie in het station kan al veel onduidelijkheid uit de wereld helpen. Mijn volgende vraag hierover werd reeds ingediend.”