Roltrappen en deuren van liften in station Leuven aan dringende vervanging toe

Van Hoof (CD&V): “indien het probleem niet snel opgelost raakt, moet de constructeur in gebreke worden gesteld”

CD&V-Kamerlid en Leuvens Gemeenteraadslid Els Van Hoof ondervroeg Minister van Mobiliteit Bellot woensdag in de Commissie Infrastructuur over de slechte staat van de roltrappen en de liften in Station Leuven. Van Hoof kaart het thema al geruime tijd aan bij de bevoegde minister: “Ik pleit al jaren voor een grondiger onderhoudsplan om de staat van het Leuvense Station te verbeteren.  De beschikbaarheid van de liften en roltrappen in het station blijft ondermaats. Bijna dagelijks weigeren verschillende liften en roltrappen dienst. Het kan absoluut niet dat reizigers, vooral zij die moeilijk te been zijn, maar met zeer grote moeite hun weg naar het perron vinden in een station waar honderdduizenden reizgers passeren.  Er is dringend een oplossing nodig.”

In zijn antwoord gaf minister Bellot toe dat de beschikbaarheid van de liften en roltrappen een groot probleem is. De roltrappen zouden flink verouderd zijn. Vooral aan de onderdoorgang kant Tienen is dit het geval. Door de sterk verouderde roltrappen kunnen wisselstukken enkel op maat gemaakt worden. De NMBS zou bezig zijn met een offerte voor een grondige revisie van de roltrappen.

Ingebrekestelling

Volgens de minister en de NMBS is de oorzaak van de defecte liften te wijten aan constructiefouten. Zo zouden de deurbladen van de lift te zwaar zijn voor de deurconstructie en zouden de olie van de zuigers overhit raken bij warm weer. Voor beide problemen heeft de NMBS de firma Schindler, constructeur van de liften, gevraagd om een oplossing te bieden.

Van Hoof: “Ik ben blij dat de NMBS en de Minister eindelijk het probleem erkennen. Nu hoop ik dat ze het probleem ook effectief zullen oplossen, door verouderde roltrappen en te lichte deurconstructies te vervangen. Als er niet snel een oplossing komt, moet men de firma in gebreke stellen en nieuwe offertes uitschrijven om er voor te zorgen dat de reizigers op een vlotte manier tot op het perron kunnen geraken. Ik zal deze zaak blijven opvolgen in het parlement.”

Werken tot 2019

Verder stelde Van Hoof nog vragen over de werken aan het Station. Volgens de Minister zouden de werken aan de verbinding tussen perron 1 en het Martelarenplein worden afgewerkt voor de start van het bouwverlof. Daarna starten de werken aan perron 2 en 3, die volgens de plannen zullen duren tot het voorjaar van 2019. Ook zouden de verlichting en de borstweringen van alle trappen naar de tunnels vernieuwd worden.