“Gaan we mensen de trein in duwen?”
STATION ONDER DRUK: NU AL 35.000 REIZIGERS PER WEEKDAG
Foto Vertommen
Leuven is een populaire stad. Om te wonen, te studeren, te winkelen, te werken,… Dat heeft uiteraard gevolgen, onder meer voor de mobiliteit. Met het circulatieplan probeerde het stadsbestuur een antwoord te formuleren op de uitdagingen van de toekomst, maar minder auto’s betekent uiteraard dat mensen kiezen voor een alternatief. De trein is wat dat betreft natuurlijk een stevige optie, en dat blijkt ook uit de cijfers die kamerlid en Leuvens gemeenteraadslid Els Van Hoof opvroeg bij minister van Mobiliteit François Bellot. Volgens de meest recente tellingen zouden er in één jaar tijd drie procent meer reizigers in het Leuvense station passeren. Schattingen maken gewag van bijna 35.000 bezoekers per weekdag in 2017, waar dat er in 2016 nog 33.200 waren.
“Meer haltes nodig”
Van Hoof volgt die evolutie al enkele jaren op, en trekt nu stilaan aan de alarmbel. “De druk op het Oost-Brabantse treinnetwerk is gigantisch, en de druk op het Leuvense station wordt onhoudbaar”, klinkt het bezorgd. Dat het Oost-Brabantse treinaanbod verzadigd is, is geen geheim. Maar voorlopig weigert de NMBS om de nodige actie te ondernemen. “Langere treinen kunnen een deel van de oplossing vormen, maar er moeten vooral meer treinhaltes komen”, meent Van Hoof. “De prioriteit moet een nieuwe halte in Haasrode zijn, om zo de mensen die in het Researchpark werken te bedienen. De weigering van de NMBS om hier werk van te maken, is echt een doorn in mijn oog. Ik vraag al geruime tijd aan minister Bellot om het nodige te doen, maar ik zie geen enkele vordering in het dossier. Wat Bellot voor Luik doet, moet hij ook voor Leuven doen.”
Japan achterna
Blijft de vraag of de situatie werkelijk zo dramatisch is. Van Hoof vreest alleszins dat we Japan achterna gaan, waar mensen letterlijk in de trein geduwd worden om er nog bij te kunnen. “Alleen al voor het station van Leuven spreken we over 1,8 miljoen reizigers per jaar. Een station in Haasrode is dus noodzakelijk om de druk te verlichten. De NMBS stelt dat de opening van het station te duur zou zijn, dat het aanbod volstaat, en dat een station in Haasrode een ‘kannibaliserend’ effect zou hebben op andere vervoersmethoden. Ik vraag mij af of die argumenten niet eerder opgaan voor andere stations die recent geopend werden. Ik blijf de minister alleszins onder druk zetten om zo tot een oplossing te komen.”