Sta me toe om mijn ontgoocheling en verbazing uit te drukken over de uitgelekte haalbaarheidsstudie rond station Haasrode. Niet alleen over het feit dat NMBS eerst via de media communiceert, voor de resultaten van de studie aan de partners toe te lichten. 

Maar ook over de stelling dat er te weinig potentiële reizigers zouden zijn. Op regionaal niveau heeft het station een enorm potentieel. Dagelijks moeten 10.000 werknemers en 3.500 studenten zich naar het researchpark in Haasrode begeven. Zo’n 90% moet dit nu met de wagen doen, wat een groot aantal files oplevert. Bovendien zou een halte in Haasrode al een grote druk weg kunnen nemen die nu ligt op de stad Leuven en haar station, waar dagelijks even veel reizigers afstappen en opstappen als in Antwerpen-Centraal. 

Ik wil hieromtrent volgende vragen stellen: 

  1. Waarom heeft NMBS ervoor gekozen om eerst via de media te communiceren voor de resultaten van de haalbaarheidsstudie aan de betrokken partners toe te lichten? 
  2. Zijn de resultaten intussen toegelicht aan de stakeholders en wat was de uitkomst van dit overleg? Hoe hebben de partners gereageerd op de resultaten? 
  3. Wat is volgens NMBS het potentieel aantal reizigers voor het station in Haasrode en welke parameters hanteert men om dit te berekenen? 
  4. Zal NMBS op basis van de elementen die de partners aanbrengen haar opportuniteitsstudie nog herzien of aanvullen?