Op 10 november woonde ik in Egenhoven een bewonersvergadering bij rond de aanleg van de fietssnelweg F29 die in Egenhoven passeert via de Veldstraat. Aan de agenda stond het potentiële afsluiten van Veldstraat voor autoverkeer, de Termunckstraat als enige toegangsweg voor de wijk met extra verkeersdrukte en de geplande onteigeningen. Er is een draagvlak voor een fietssnelweg maar de praktische uitwerking laat te wensen over.
Alhoewel dit een project is van de Vlaamse overheid via de Vlaamse Werkvennootschap was het toch choquerend om vast te stellen dat de informatievertrekking vanuit de overheid te wensen overliet. Waardoor burgers moeilijk hun rechten tot bezwaar kunnen uitoefenen:
- De helft van de betrokken wijk had geen uitnodiging ontvangen voor infovergadering in september
- Op de infovergadering werd het afsluiten van Veldstraat niet aangebracht door de Werkvennootschap
- De onteigenden werden niet of niet correct ingelicht
- Alternatieven werden niet voorgesteld of van tafel geveegd
De aangebrachte bezwaren lijken mij heel terecht en gaan over
- Gebrek aan mobiliteitsstudie
- Onteigeningen die niet werden aangekondigd maar wel voorzien
- Geen autotoegangen meer voor eigendommen
- Vrachtwagens, brandweerwagens, vuilniswagens kunnen de facto Veldstraat niet meer op.
- Kruisend verkeer is onmogelijk in de Termunckstraat
- Geen voetpad meer voor Veldstraat.
- Geluidsoverlast van Boudewijnlaan
Het alternatief om alles te organiseren aan de overzijde van de Boudewijnlaan waar geen bewoning is lijkt mij eerder aangewezen en is een studie waard.
Hoe staat de stad tav deze bezwaren van de bewoners en mogelijke alternatieven?
https://besluitvorming.leuven.be/zittingen/21.1119.6029.6526/agendapunten/22.1121.2386.2813